Bel of mail ons op elk moment u contact met ons wilt opnemen. Dat kan gaan om een idee voor een nieuwe functie, een vraag die u heeft, of om te brainstormen over een opwindend nieuw partnerschap.
Jouw kanaal voor project management informatie
4 voordelen van online factureren op een rij!
09 oktober 2020.Trends
share this story
1. Tijd besparen met online factureren
Door te kiezen voor online factureren kun je allereerst veel kostbare tijd besparen. Het versturen van papieren facturen is immers een vrij arbeidsintensieve klus. De facturen moeten eerst worden opgesteld, daarna moeten deze geprint, in een enveloppe gestoken, gefrankeerd en verzonden worden. Het niet langer per post versturen van de factuur scheelt dus een hoop tijd. De meest basic manier van online facturen, het toevoegen van de factuur als PDF bijlage aan een mail, scheelt al flink wat handelingen. Met een goed facturatieprogramma kan het echter nog veel sneller. Zo kun je de factuur rechtstreeks mailen vanuit het ERP systeem of deze als XML formaat aanleveren aan de klant. Zo verstuur je de factuur met één druk op de knop en zo bespaar je aardig wat tijd. In overleg is het zelfs mogelijk om via Peppol of Mercurius de factuur rechtstreeks aan te leveren in de boekhouding van de klant.
2. Overzicht houden
Online factureren zorgt daarnaast voor een overzichtelijke boekhouding. Doordat je digitaal factureert, komen alle facturen automatisch in je boekhouding terecht. Niet alleen bespaar je zo tijd en verklein je de kans op fouten, het maakt het indienen van je omzetbelasting ook een fluitje van een cent. Bovendien maakt online factureren het veel makkelijker om de betaalstatus van een factuur te monitoren. In het systeem zie je eenvoudig welke facturen nog openstaan, welke klant je een herinnering moet sturen en wie al te laat is met betalen. Op deze manier wordt het opvolgen van facturen veel eenvoudiger.
3. Anticiperen op betalingsgedrag
Het is verstandig om de informatie omtrent de betaalstatus van een klant ook met de salesafdeling te delen. Heeft een klant verlopen facturen openstaan dan is dat immers een goede reden om geen nieuwe verbintenissen aan te gaan. Op deze manier voorkom je dankzij online facturatie dat de salesafdeling diensten of producten verkoopt aan een klant die al een flink bedrag in het rood staat.
4. Goed voor het milieu
Online factureren is ten slotte ook goed voor het milieu en voor je portemonnee. Door niet langer facturen per post te verzenden, gebruik je immers een stuk minder papier. Bovendien bespaar je op werkuren en op de kosten voor papier, inkt en verzending. Zeker wanneer je maandelijks veel factureert, zal digitaal factureren daardoor voordeliger zijn.
Ook overstappen op online factureren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn!